Z ocenění Duhový paprsek se radují v New Yorku a v České Lípě

Verze pro tisk |

Zvláštní cena prestižní soutěže o nejlepší signmakingovou realizaci putuje do České Lípy realizátorům nevšedního velkoplošného banneru propagujícího město.

Mezinárodní porota udělila letos na veletrhu Reklama – Polygraf dvě zvláštní ceny. Ta druhá směřuje do New Yorku za informační systém Českého národního domu v New Yorku z ateliéru Najbrt.


Cenu Duhový paprsek uděluje odborná porota na veletrhu Reklama - Polygraf od roku 2004. Cílem soutěže je srovnat úroveň produkce českých i zahraničních výrobců reklamy, jež byla realizována v průběhu roku v České a Slovenské republice. V porotě zasedli přední odborníci na reklamu, grafiku a design. Hodnotil se nápad i samotná realizace projektů. „Je to velké ocenění nejen naší práce, ale také města, které bylo investorem a zadavatelem a které tím propaguje svojí kulturnost,“ říká Rudolf Živec z reklamní agentury Deus "Banner je zamýšlený také jako naše poděkování městu, proto nese nápis Město Česká Lípa podporuje kulturu,“ vysvětluje.

Budova KD Crystal byla pro veřejnost otevřena na konci osmdesátých let. Loni v září byla její jižní zkosená strana oděna do nového kabátu, který odkazuje na kulturní událost -  festival Lípa musica. Monumentální plachta se rázem po své instalaci stala jednou z dominant České Lípy. Pohled na ní se nabízí z odlišných úhlů a perspektiv.
Dílo bylo veřejností přijato velmi pozitivně, protože se po svém vyrovnalo s monumentální jednolitou plochou kulturního domu. Konzervativnější část místních byla proti a udělení prestižního ocenění je proto pro jeho tvůrce náležitým zadostiučiněním.


Takto velký projekt byl výzvou pro všechny, kteří se u jeho realizace sešli.  Spolupracovali na něm reklamní agentura Deus a společnost Jabor, která se specializuje na výrobu a montáž velkoplošných reklam. Autorem návrhu je akademický malíř Attila Vörös. Na plachtě o rozměrech sedm a půl krát sedmdesát metrů je hned několik odkazů na kulturní události, jež měly pro Českou Lípu výjimečný význam. V postavě herečky snímající masku je zde například reprezentována tradice Divadelního spolku Jirásek. Druhý plán ojedinělého výtvarného díla potom tvoří siluety historických budov České Lípy. „Každé dílo musí být samo o sobě monumentální, nejde o to, jestli je malé nebo velkoplošné, ale pokud nebude fungovat jako takové, tak nemá význam,“ říká Attila Vörös.


Dominantním motivem celého obrovského díla o rozloze více jak pěti set metrů čtverečních je postava mnicha, která upomíná na návštěvu japonského souboru buddhistických mnichů Gyosan-Ryü Tandai Shomyo v České Lípě. Ti se na přání svého zemřelého mistra dali do nebývalého ekumenického projektu, který si kladl za cíl propojit duchovní hudbu náboženství všech kontinentů. Proto také vznikla fúze souboru se Scholou Gregoriana Pragensis.


Písně, které spolu nacvičili na soustředění v Japonsku, nahráli během vystoupení v Biberově síni v ambitu Augustiniánského kláštera v České Lípě. „Mniši tehdy prohlásili, že se do České Lípy vrací jako do místa svého srdce. Hudební nosič, který byl později vydán, se v Japonsku stal nejprodávanější deskou ve svém žánru,“ přibližuje atmosféru hudebního setkání se světem dálného východu manažer souboru Schola Gregoriana Pragensis Martin Prokeš. 


Úspěch banneru na Crystalu určitě motivuje jeho tvůrce k dalším projektům. Podle Attily Vöröse by bylo přínosné plochu každoročně nabízet špičkovým výtvarníkům. „Pro každého umělce je podobná plocha nesmírně lákavá. V České Lípě by tak vznikla obrovská veřejná galerie. Někteří lidé říkají, že by to ničilo pohled na město od Ploučnice. Ten však už dávno narušila silnice na Děčín. Teď jde o to, prostor okolo Crystalu revitalizovat,“ vysvětluje Attila Vörös.

Nahoru