Ocenění Duhový paprsek je v České Lípě, radují se i Poděbrady

Verze pro tisk |

Triumvirát zastoupený Markem Jaborem z firmy Jabor, Rudolfem Živcem z reklamní agentury Deus a akademickým malířem Atilou Vörösem převzal v minulém týdnu hlavní cenu soutěže veletrhu Reklama - Polygraf. Oceněným dílem byla realizace čtrnácti autobusových zastávek v Poděbradech. Kromě toho získal projekt také cenu Sdružení dodavatelů pro signmaking ČR.

Reklama - Polygraf je nejstarší a nejprestižnější veletrh grafiky a reklamy v Čechách. Vznikla při něm myšlenka zmapovávat a oceňovat ta nejdůležitější díla vytvořená v České republice a na Slovensku. Soutěž přispívá k prezentování výsledků zpracovatelských firem zabývajících se grafikou, designem a reklamou. Cenu Duhový paprsek uděluje odborná porota na veletrhu Reklama - Polygraf od roku 2004. V porotě zasedli přední odborníci.

Výjimečnost oceněné instalace poděbradských autobusových zastávek spočívá v jejím technickém provedení i v tematickém zpracování. Výprava jednotlivých autobusových zastávek v sobě totiž nese četné odkazy na historii a génia loci každé lokality. „Klasická reklamní díla, tím jak se snaží vnutit nějaký produkt, lidem identitu spíše berou. My jsme se vydali opačným směrem a chceme lidem jejich identitu vracet. Výsledek naší práce je pro každého,“ říká Rudolf Živec z reklamní agentury Deus.

Na skleněné plochy zastávek byly nalepeny folie, na kterých jsou reprodukovány kresby Atily Vöröse, který se při práci nechal inspirovat historickými událostmi a okolím jednotlivých zastávek. S podklady a informacemi o místech, ve kterých byly nové zastávky postaveny, pomáhali i odborníci na místní historii. Objevují se zde motivy odkazující na českého krále Jiřího z Poděbrad, Kunhutu ze Šternberka, historii místního školství, architektonické výjimečnosti či osobnosti poděbradského společenského života.

Uměleckým konceptem Atily Vöröse byla organická kresba, kterou zasazoval do veřejného prostoru. „Výsledné dílo funguje jako živý mechanismus, který díky technickému provedení umožňuje v každém počasí odlišné vnímání. Navíc se na výsledném efektu podílí i lidé, kteří na zastávce stojí. Toto spojení dohromady tvoří organismus, který každou hodinu vypadá jinak,“ vysvětluje Atila Vörös, který se podepsal pod grafický design realizace.

Základním principem, kterým se realizátoři projektu řídili, bylo uchopení odlišné historie každého místa. „S obecnou historií jsou lidé tak nějak srozumění, ale spíše s tou její částí, která se odehrávala v centrech měst. Své dějiny mají ale i místa na periferii a je třeba na ně poukazovat,“ říká Atila Vörös .

S úspěchem se na veletrhu Reklama – Polygraf setkalo trio Jabor, Živec a Vörös i v minulém roce. Letošní úspěch však zastínil i loňské ocenění velkoplošného banneru na budově Kulturního domu Crystal v České Lípě.

Podle Zdeňka Soboty, jehož firma M. I. P. Group je pořadatelem soutěže Duhový paprsek, poděbradská realizace přesáhla hranici běžné mediální kampaně. Už proto, že není primárně cílená na lidi, ale pro lidi. Každé podobné ocenění je navíc pro řešitele zadání impulsem k další práci, zejména pak v oblasti nekomerčních reklam. Nakonec byl oceněn i samotný investor, tedy město Poděbrady. To znamená, že si dílo z letošního ročníku odneslo celkem tři skleněné sošky.

Nahoru

Komentáře

Re: Ocenění Duhový paprsek je v České Lípě, radují se i ...

Mno...,
1. blahopřeji
2. je to hezké (včetně samotných zastávek), subjektivně víc než Crystal
3. přeji zastávkám i grafice co nejdelší životnost
4. neodpustím si ale jednu výhradu (drobnost) - písmo použité na popisky mi neladí s grafikou.

Nahoru