Alkohol zabil vloni na silnicích LK 9 lidí

Verze pro tisk |

Prevence v oblasti alkoholu za volantem už bylo dost! Nyní se Policie ČR společně s Libereckým krajem zaměří na kontroly řidičů.

Problematika alkoholu za volantem je významným problémem nejen na území Libereckého kraje, ale v celé ČR.

V roce 2012 v Libereckém kraji došlo k 9 úmrtím při dopravních nehodách, kde sehrál svou roli alkohol. Ve 4 případech se jednalo o chodce. Liberecký kraj si tak za loňský rok připsal nelichotivé prvenství mezi kraji. Druhým krajem s největší počtem smrtelných nehod s alkoholem, byl se sedmi obětmi Středočeský kraj. V Karlovarském kraji naopak nedošlo k žádné tak vážné nehodě s alkoholem. Když zvážíme velikost našeho kraje, který je druhým nejmenším v republice, není se opravdu nad čím radovat.

Cílem BESIPu, Libereckého kraje a Policie ČR je nyní proti tomuto stavu začít bojovat. Velké preventivní projekty v této oblasti jsou pro letošek pozastaveny a Policie se pouští do represivních dopravně bezpečnostních kontrol. Je tak možné očekávat, že v tomto roce bude více masivních kontrol řidičů na alkohol a další omamné látky. Termíny akcí samozřejmě nikdo neprozradí, ale už teď je jasné, že některé kontroly budou velmi rozsáhlé a to v celém kraji.

Pozadu nezůstanou ani kontroly na omamné látky. Ty si v loňském roce vyžádaly sami o sobě 3 životy, v kombinaci s alkoholem pak dalších 6 životů.

Zhoršená schopnost řídit motorové vozidlo nastává již při nízkých hladinách alkoholu v krvi. Dopravní nehody pod vlivem alkoholu navíc končí častěji těžším zraněním, a to z několika důvodů. Ovlivněný řidič se jednak dopouští hrubších chyb a dále se při samotné nehodě hůře chrání. Velmi často je diskutováno téma, zda i v ČR zavést či nezavést jistou hranici tolerance alkoholu v krvi. V ostatních státech Evropy nalezneme často hranici 0,5 ‰, v některých státech 0,2 ‰. Nulovou toleranci nalezneme mimo České republiky také v Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku. V některých státech Evropy pak naleznete rozdílnou míru tolerance pro začínající řidiče, ty zkušené a profesionály. Argumentace počtu zemřelých a počtu nehod, však jednoznačně hovoří ve prospěch nulové tolerance. Alkohol za volant jednoduše nepatří. Nebezpečí na našich silnicích číhá v podstatě na každém rohu a alkohol i v malém množství riziko dopravní nehody zvyšuje.

Ostatní drogy jsou také velkým tématem. Užívání drog jednoznačně zhoršuje jízdní dovednosti. Řízení pod vlivem drog je velmi nebezpečné a jejich negativní vliv se může projevit na řízení mnoha způsoby. Řidiči pod vlivem drog mohou mít pomalejší reakce, jsou nevyrovnaní, nesoustředění a někdy i agresivní. Řidiči mohou trpět nevolnostmi či halucinacemi, záchvaty paniky nebo být paranoidní. V průběhu odeznívání účinků drog, pak může být řidič unavený, což narušuje jeho koncentraci.

V takovém stavu není schopen řidič úkonů, které jsou pro bezpečnou jízdu potřebné a ohrožuje tak nejen sebe a své spolucestující, ale i ostatní účastníky silničního provozu. Někdy se můžeme setkat s názorem o malé až žádné nebezpečnosti tzv. „měkkých“ drog, zejména u marihuany a hašiše. Někdy si dokonce i samotní uživatelé myslí, že při ovlivnění marihuanou či hašišem jsou dokonce bezpečnější, když jsou pod vlivem, protože řídí pomaleji. Opak je však pravdou, při ovlivnění těmito látkami to také znamená, že řidič se při řízení vyhýbá náročnějším úkolům, které vyžadují jisté úsilí. Marihuana a hašiš také narušují vnímání času a vzdálenosti, takže ostatní vozidla se zdají blíže, než ve skutečnosti jsou. Tyto účinky jsou daleko závažnější a převáží uvedené snížení rychlosti, zejména pak v místech, kde se řidič potkává s ostatními zranitelnějšími účastníky silničního provozu, s chodci, cyklisty a hlavně dětmi.

„Liberecký kraj je místem, kde v loňském roce došlo v rámci ČR k nejvíce úmrtím při dopravních nehodách spojených s alkoholem a dalšími návykovými látkami. V předchozích letech jsme realizovali kampaně preventivního charakteru, které informovali o nebezpečnosti vlivu alkoholu na řízení a přísné tresty, které za porušení pravidel provozu na pozemních komunikacích hrozí. Po dohodě s odborníky se nyní vydáváme represivní cestou. Společně s Policií ČR budeme pořádat dopravně bezpečnostní kontroly a jejich výsledky pravidelně medializovat“ řekl Vladimír Mastník, člen rady kraje pověřený řízením resortu dopravy.

Od pátku do neděle (5. – 7. 4. 2013) na celém území Libereckého kraje probíhala další dopravně bezpečnostní akce zaměřená na dodržování zákazu požívání alkoholických nápojů a jiných návykových látek řidiči vozidel před a během jízdy, ale i na dodržování veškerých pravidel v silničním provozu. Do akce bylo nasazeno přes padesát policistů z dopravní a pořádkové policie, kteří  také pátrali po odcizených vozidlech, věcech a hledaných či pohřešovaných osobách.

V rámci akce zkontrolovali policisté přes tři sta osmdesát řidičů a zjistili třicet dopravních přestupků. Blokovou pokutu uložili dvaceti čtyřem řidičům v částce přes osm tisíc korun. Šest přestupků oznámili k projednání příslušným správním orgánům. 

Policisté odhalili tři řidiče, kteří usedli za volant pod vlivem alkoholu. Další řidič měl pozitivní test na návykové látky. Všichni tito řidiči se svým jednáním dopustili přestupku, na místě jim byl zadržen řidičský průkaz a byla jim zakázána další jízda.

Od roku 1993 až do konce loňského roku přišlo při dopravních nehodách o život v důsledku vlivu alkoholu v ČR 2 386 osob. Přestože se daří v průběhu let snižovat následky těchto dopravních nehod, jsou čísla stále velmi vysoká. Od zmíněného počátečního roku, kdy počet obětí činil 212, klesal nepravidelně na současných 45. Minimem v počtu obětí při těchto nehodách byl rok 2007, kdy zemřelo na silnicích 37 osob, maximem pak rok 1994, kdy se počet obětí vyšplhal na 234.

Nahoru