Schola Gregoriana Pragensis uvede dialogy strun a lidského hlasu

Verze pro tisk |

Program Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica pokračuje i během nastávajícího víkendu. Tentokrát se festival v pátek a v sobotu stěhuje za hranice okresu do Železného Brodu a Hrádku nad Nisou, kde vystoupí pravidelným divákům již známý soubor Schola Gregoriana Pragensis.

Tento soubor, v jehož řadách působí také ředitel festivalu Lípa Musica Martin Prokeš a tiskový mluvčí festivalu Marek Šulc, vystoupí během víkendu hned dvakrát. Páteční koncert se uskuteční v Železném Brodu v kostele svatého Jakuba Většího od sedmi hodin večer. V sobotu devátého října potom Schola Gregoriana Pragensis zamíří i se svými hosty do Hrádku nad Nisou, kde ve stejném čase vystoupí v Chrámu pokoje.

Jak bylo řečeno v úvodu této pozvánky, Schola Gregoriana Pragensis již vystoupila na festivalu Lípa Musica několikrát. Bylo by však chybou si myslet, že přijede se stejným programem. Repertoár Scholy je tentokrát zaměřen trochu jiným směrem a už samotná účast zajímavých hostí je pádným argumentem pro to, abyste přeci jen cestu za kulturou do Železného Brodu nebo Hrádku nad Nisou vážili.

Letos soubor přizval ke spolupráci světově uznávaného violoncellistu Jiřího Bártu, harfenistku stejného renomé Kateřinu Englichovou a Davida Řehoře, který bude stát za divácky atraktivním vibrafonem. Dojde tak ke spojení několika světů, které se doplňují lehčeji a přirozeněji, než by se mohlo na první pohled zdát. Tónina violoncella ideálně vystihuje výškové rozpoložení mužského sboru, harfa následně všemu dodá momenty něhy a křehkosti a nezbývá než si představovat, kam tento celek posune vibrafon.

Program nese název Dialog lidského hlasu a strun a je složen ze tří dialogů. Tím prvním je Chvála jednohlasu, ve které budou uvedeny skladby od Johanna Sebastiana Bacha. Otevře ho Preludium a Sarabande ze Suity č. IV Es Dur, BWV 1010 pro sólové violoncello, na které navážou skladby Ad processionem: Cantemus Domino, Kyrie Cunctipotens gestor, Alleluia Ostende nobis a Graduale Universi.

Další dialog je nazván Reflexe a Meditace. Zde dostanou přednost autoři dvacátého století. Mezi nimi zazní estonský skladatel Arvo Pärt, který z gregoriánského chorálu inspiračně těžil. Dalšími skladbami tohoto dialogu bude Miserere od Pawela Szymańského a Interludium pro sólovou harfu od Benjamina Brittena.

Večer potom završí dialog třetí, Setkání minulého se současným. V něm uslyšíme duchovní písně Cantio Ad honorem sempiterni a Lectio Primo tempore a zároveň skladba Fratres od Arvo Pärta.

Důvodů proč si tento večer, ať už v pátek v Železném Brodu nebo v sobotu v Hrádku nad Nisou, nenechat ujít, je více než dost a nemá cenu je zde všechny jmenovat. Snad jen se hodí říci, že Schola Gregoriana Pragensis je souborem, který pracuje pod vedením svého zakladatele Davida Ebena od roku 1987. Hudba, které se soubor věnuje, totiž gregoriánský chorál, představuje jeden z nejstarších zdrojů evropské duchovní kultury. Schola Gregoriana Pragensis se však nevyhýbá originálním fúzím, které starou hudbu okoření a zároveň se ji zpřístupní širší obci posluchačů.

Nahoru