27/2017

Verze pro tisk |

Dobrá služba Geoparku Ralsko. Smysl MHD a sečení trávy. Film o Patočkovi. Jak stabilizovat nemocnici? ČD nikdy nezklamou.

Pondělí

Byl jsem na tradiční geologické exkurzi. Pro letošní rok jsem využil služeb Geoparku Ralsko a zamířil do okolí Hamru na Jezeře. Za dvacet korun na žáka jsem dostal k dispozici geologa, který je zároveň učitelem, takže chápal, co děti vydrží, obzvlášť ve vedru a dva týdny před koncem školního roku. Nejvíce mě zaujaly dva druhy orchidejí rostoucí na Děvíně, staré šachty sloužící k těžbě železné rudy i zkamenělé „kmeny“ v Divadle. V lese přibyly nové naučné stezky i 3D model okolí Děvína.

Úterý

Léta nechápu smysl naší hromadné dopravy. Vím, že ze zákona jí město musí dotovat. Seděl jsem na pivku a sledoval ty kolony autobusů, které se většinou prázdné šinuly ulicí Antonína Sovy. Někdy se dokonce sešly na zastávce i dva prázdné. Nejplnější autobus vezl tři lidi. Jen podsouvám čtenářům, že ujetý kilometr stojí v České Lípě necelých 45 korun. (V neděli to ve svém příspěvku nepřímo potvrdil zastupitel František Chot – zde). Není tento systém přežitý?

Středa

Na začátku června, před 110 lety, se narodil Jan Patočka. Nám ho ve škole zapřeli, dnes se na něj nedostává čas. Přitom by měl být jednou z největších morálních autorit narozených v našem kraji. V rodném Turnově ho připomíná snad jen busta na budově základní školy (a nešikovně název sídliště). Turnovský disident Milan Brunclík o něm nyní natočil film, který umístil na youtube. Rád sdílím.

 

Čtvrtek

Se zasedáními zastupitelů se poslední dobou roztrhl pytel. Sejdou se i tuto středu. V rychlosti jsem nahlédl, co mají na programu. Například hned na začátku seznámení s architektonickou studií Kounicův dům od Miroslava Pavljuka. Objeví se návrhy na podporu stabilizace odborného personálu Nemocnice s poliklinikou a na výpověď smlouvy Sdružení Údržba veřejné zeleně.

Pátek

Odjel jsem na třídní výlet do Malé Skály. Prvním zážitkem takové cesty je samozřejmě vlak. Postupoval jsem podle instrukcí Českých drah a koupil si na netu skupinovou jízdenku. Je to při takovém počtu lidí má povinnost. Dráhy podle toho mohou posilovat soupravy. Přesto mě nepřekvapilo, když se v zatáčce na Střelnici objevily jen dva vagóny, půlka samozřejmě patřila první třídě. Výhodou skupinové jízdenky je, že dostanete místenky, v našem případě takřka na půlku vagónu.  

A realita? Na našich místech sedělo asi padesát prvňáčků s partou nešťastných učitelek, kterým bylo okamžitě jasné, že udělaly velkou chybu. V jedničce prázdno. Ve druhém vagónu asi padesátka naštvaných cestujících, které průvodčí průběžně lifroval z našich míst.

Nasměroval jsem své děti do jedničky, dobře naladěný na ranní hádku. Průvodčí byl z celé situace nešťastný, nikomu se nám nechtělo prcky zvedat do sedaček, a tak nás nechal sedět v jedničce. Jenže do toho dramaticky vstoupil ulíznutý manažer, který si zakoupil místenku do jedničky a zřejmě se chystal využít cestu k práci. Prostředí vyplněné třicítkou studentů s batohy a stany mu zřejmě nepřišlo k práci ideální.

Ale konec dobrý, všechno dobré. O tři hodiny později jsme nasedli do lodí, vysvitlo sluníčko, po nočním dešti bylo dost vody, nikdo se neutopil, u stánku v Dolánkách ještě nelítaly vosy…

Sobota

Jen na sociálních sítích jsem mohl sledovat průběh Městských slavností. Petr Skokan mi poslal video z Neckyády.

 

Neděle

Po další partii discgolfu, během níž jsem pro vzrostlé býlí vynechal několik „jamek“, jsem přemýšlel, jaký má sekání trávy ve městě smysl. Zadal jsem si heslo do googlu a přečetl si různé komentáře od občanů napříč celou republikou. Podobné problémy jako Lípa mají i jinde, od Karviné po Domažlice. Lidi si na jednu stranu ztěžují na trávu, která je vyšší než hrající si děti, na druhou na hluk, které sekání trávy způsobuje.

Hlavní důvod pro sekání trávy jsou alergie. Svou roli hraje také estetika. Je ale hezčí krásně vzrostlá tráva nebo suchem vyprahlé posečené trávníky? Co by se stalo, kdyby se nesekalo? Ušetřily by se prostředky, ušetřilo by se životní prostředí – vždyť jen kolik benzínu na těch pár hektarů padne. Sekáči by nás nebudili v sedm hodin ráno. Stačilo by posekat na podzim. Při současném suchu by určitě byl vlhčí vzduch, snížila by se prašnost atd. Třeba do diskuse někdo přispěje. Zajímal by mě názor zastupitele Miroslava Hudce.

Nahoru

Komentáře

Re: 27/2017

Není divu, že MHD jezdí prázdná. Ona jezdila prázdná i za smogových situací na severu Moravy, kdy byla zadarmo. Ulice přitom plné aut stejně jako v jiné dny. Veškeré apely radnice k ničemu. Dokud bude trávení spoluobčanů výfukovými plyny bráno za pouhý džentlmenský delikt, bude MHD jezdit prázdná a ještě prázdnější.

Nahoru

Re: 27/2017

No, pane doktore, v České Lípě jsme smogovou situaci neměli snad ani jednou za minulou zimu. Ale to zřejmě nevadí - budete zakazovat, nařizovat, nebo raději podpoříte Dopravní podnik města, podnik bez těch, kterým jde jen a jen o peníze a budou prázdnými autobusy jezdit sem a tam, třeba i jen ve výkazech, aby byly "výkony"?!

Nahoru

Re: 27/2017

Tak proč si město CL objednává autobusové linky o které není zájem? Snad to někdo za město a firmu vyhodnocuje .

Nahoru

Re: 27/2017

Já mluvil o smogové situaci na severní Moravě, pane Chote.To za prvé. A za druhé, ona nemusí být zrovna smogová situace, aby šlo o zdraví. A co se týče zákazů a nařízení, ty se v civilizované společnosti uplatňují od nepaměti. Ve formě zákonů a další právních norem.

Nahoru

Re: 27/2017

Dokud bude trávení spoluobčanů výfukovými plyny bráno za pouhý džentlmenský delikt, bude MHD jezdit prázdná a ještě prázdnější.
Velmi pěkná ukázka sociálního inženýrství přesně ve stylu Zelených.

Pokusím se Vám to vysvětlit.
Lidé se nechovají tak, jak byste si Vy přestavovali. Lidé se totiž chovají racionálně. Zvažují přínosy i nevýhody svého jednání a dopady svého konání. Třeba i nevědomě. Pokud je pro ně výhodnější přepravovat se po vlastní ose (či spolujízdou) ve srovnání s MHD, pak budou upřednostňovat přepravu individuální. A to přes masivní zdanění individuální automobilové přepravy ze strany státu a i přes masivní dotování MHD ze strany všech občanů - tedy i těch, kteří MHD nevyužívají.

Ještě jednou a jinak:
Lidé, kteří se přepravují po městě prostřednictvím svého automobilu, spolujízdou či taxi, tak vzhledem k současnému zdanění (zejména formou daně spotřební z pohonných hmot, ale i dalšími nutnými vícenáklady, které si diktuje stát) sypou do státního rozpočtu vskutku nemalé prostředky.
Občané, kteří se přepravují po městě prostřednictvím HMD, neplatí za tuto poskytovanou službu adekvátní částku. Tedy částku, která by pokryla alespoň náklady na tento provoz. Někteří občané (důchodci, děti, studenti, sociálně slabí) navíc mají ze sociálních důvodů dopravu zdarma, či skoro zdarma.
Kdo tedy provoz MHD v konečném důsledku zaplatí?
Všichni. Reálně však zejména ti ekonomicky aktivní (tedy lidé, kteří pracují). Tedy i ti, kteří z nějakých svých osobních důvodů jezdí svým automobilem do práce a MHD tedy nevyužívají.

Pravdou je, že benefitem pro takové občany je, že lidé, kteří využívají MHD, nezaplňují tolik svou dopravou vnitřní prostor města, neblokují parkovací místa a produkují nižší emise v poměru ujetý km/přepravovaná osoba. Otázkou však je, jaký efektivní dopad to má v rámci provozu MHD v České Lípě, zejména po započtení potenciálu pěší přepravy po městě. To nikdo dosud nevyčíslil. Ani Vy. Neboť tyto externality je velmi těžké až nemožné vyčíslit. A tak se o to ani nepokoušíte a místo toho používáte úderný ideologický plivanec typu: trávení spoluobčanů výfukovými plyny je bráno za pouhý džentlmenský delikt

Co tedy navrhujete?
Abychom jako řidiči či spolujezdci v osobních automobilech platili státu ještě více? Jako další výpalné? A kdy budete mít dost?
Aby jízda osobním automobilem nebyla brána jako "džentlmenský delikt", ale jako něco více odsouzeníhodného? Samozřejmě nejdříve "pouze" morálně. Ovšem pak i právně, např. formou přestupků? Nebo tresných bodů a pokut? Protože se "bohužel dle Vašich slov v současnosti jedná jen o džentlmenský delikt"? Takže opravdu chcete nějaké další represe?
To je tak hnusné a totalitní uvažování, že je třeba se proti němu ozvat.

Nahoru

Re: 27/2017

K tomu sekání trávy. Zažil jsem před rokem 1989 na sídlištích letité porosty, které se nesekaly snad nikdy od výstavby sídliště, tedy cca 10 let. To bych už zažít nechtěl. Na druhé straně ke kořínkům vyholený trávník sálá za letních veder skoro jako asfalt. Řešení nemám. Tuhle jsem jen zauvažoval o využití tradiční kosy. Je dnes módou ručně kosit třeba chráněné přírodní lokality, pokud je to potřeba, aby se chráněné rostliny neudusily okolními travinami. Sice se moc kosou ohánět neumím, ale něco bych možná zvládnul. A třeba by se nás ve městě našlo víc, co jsme původem venkovani, a posíkli bychom si aspoň před baráky. Trávník po kose je přece jen míň zdevastovaný než po motorové sekačce a líp zase dorůstá.

Nahoru

Re: 27/2017

Hlásím se! A velmi rád! Sdělte prosím, termín a místo. Děkuji.

Nahoru

Re: 27/2017

To není řešení. Měl by se udržovat porost cca 10 cm. Na zahradě to taky seču na tu výšku. Jednak je v ní až o 40C
méně, jednak za deště zadrží vodu, na rozdíl od vyprahlé zeminy, kde steče. A odparem se také teplota snižuje.

Nahoru

Re: 27/2017 Zkuste Žít s lehkostí- LIVING LIGHTLY

Zpráva pro Mirka a Františka Chota.

ŽÍT S LEHKOSTÍ – LIVING LIGHTLY- JDE TO !

Viz níže! Úžasné, stačí si koupit kosu a trénovat.

http://www.tarak.cz/zit-s-lehkosti-living-lightly/

Nahoru