Petr Hotový: K létání mě přivedl bratr a dodnes mu za to děkuji

Verze pro tisk |

Petr je instruktorem létání na ultralehkých letadlech a větroních. Společně s kolegou Tomášem již třetím rokem provozuje leteckou školu v České Lípě. Co to je ten tzv. ultralight, co obnáší pilotní kurz a proč vlastně létat? Nejen na to jsme se ptali v následujícím rozhovoru.

Jak jste se dostal k létání? Proč létáte?

Létám od svých 15 let, začínal jsem tedy v době Svazarmu v sedmdesátých letech minulého století. :) A za tu dobu jsem nalétal cca 3000 letových hodin. K létání mě přivedl můj bratr a dodnes mu za to děkuji. Jak se dočtete v úvodní větě na našem webu: „... otevřeli jste bránu do nové dimenze. Létání je sport, relax, napětí i uvolnění, cestování a poznání. Každý si najde to své.“

Co konkrétně si máme my, nedotčení létáním, představit pod pojmem ultralehké letadlo/ultralight/ULLa?

Kategorie ultralehkého létání má víc skupin.Sdružuje piloty ultralehkých letadel, vírníků,ultralehkých vrtulníků, paraglajdy, rogala… Já se zabývám ultralehkými letadly aerodynamicky řízenými (dále ULLa), tedy těmi, která mají řiditelná křidélka, směrovku a výškovku. Jsou to letadla s celkovým hmotnostním omezením 450 kg, pro max. dvě osoby atd.

Jakou tradici má létání na ultralightech v České republice, potažmo v okolí České Lípy?

Ultralehké létání se začalo organizovat ihned po revoluci v roce 1989. Sdružuje se do Letecké amatérské asociace (loni slavila 25. výročí od založení). Česká republika se stala doslova světovou velmocí výroby a i provozu malých létajících zařízení. Na Českolipsku se létá s ULLa na několika místech. Oblíbené je bývalé vojenské letiště Hradčany u Mimoně, s určitým omezením se létá na letišti Ramš a v Horní Libchavě. V minulém desetiletí nebyl na Českolipsku výcvik příliš frekventovaný, žádná letecká škola ULLa se zde neprosadila. Snad se to povede na letišti v České Lípě naší společnosti Cumulus servis. :)

Jaké jsou výhody ultralehkého létání?

Pokud srovnávám běžné evropské motorové létání (Cessna, Piper apod.) s létáním na ULLa, tak musím konstatovat, že hlavní výhody jsou dostupnost a cena. Dostupností myslím počet letišť pro ULLa, množství letadel a rozmanitost typů. Skoro v každém městě nad cca 20.000 obyvatel je plocha vhodná pro provoz ultralightů. Výhodou je také menší nárok na teoretickou i praktickou část výcviku, nižší nároky na zdravotní stav pilotů. A cena, ta je dnes opravdu klíčová. Pořízení a i provoz ULLa je zhruba na 50 % ceny “dospělých” letadel. A to i přesto, že se technické parametry ULLa díky raketovému vývoji materiálů a konstrukcí dostaly na srovnatelnou úroveň.

Co vás vedlo k otevření letecké školy v České Lípě? A co dalšího Cumulus servis nabízí?

Firmu jsem založil hlavně proto, abych na Českolipsku a vlastně v celém výběžku od Děčína přes Šluknov po Jablonné (sídlíme na veřejném vnitrostátním letišti v České Lípě pod Špičákem) vybudoval silnou a spolehlivou leteckou výcvikovou základnu ULLa. Moje představa je vycvičit piloty a následně jim umožnit turistické nebo sportovní létání po celé Evropě. A s leteckou školu je úzce propojena i půjčovna letadel.

Kolik pilotů jste již vyškolili a na čem létáte?

V roce 2014 jsme zahájili takzvaný “zkušební provoz školy” a máme již 3 nové piloty. Létáme na ULLa letadle Dynamic WT9, myslím, že nebudu přehánět, když ho označím za jedno z nejlepších v kategorii ultralehkých letadel. Toto letadlo je v některých zemích certifikováno jako “dospělé”.

Co obnáší pilotní výcvik?

Létání ve škole se snažíme časově i přístupem přizpůsobit potřebám pilotních žáků. Výcvik se provádí podle osnovy LAA. Základy teorie školíme před létáním zbytek do pilotních zkoušek, výcvik obvykle okolo 30 hodin. Ceny jsou stálé a mírné :), letová hodina ve výcviku stojí 2.400 Kč. V průběhu výcviku musí zájemce také složit zkoušku radiotelefonisty.

Kdo u vás může začít létat? Je pilotování ultralightu omezeno věkem, zdravotním stavem apod.?

Začít s létáním můžete samostatně od 16 let, horní hranici věku bych neřešil. Každému je tolik roků, na kolik se sám cítí. :) Zájemce potřebuje zdravotní prohlídku určeným lékařem specialistou. Požadavky jsou mírnější než u “dospělých letadel”.

Kdy je letová sezóna?

Sezóna není omezena,v letadle je i topení. :)

Zmínil jste, že se dá létat po celé Evropě. Co mimo země EU?

Pohyb malých letadel po EU je opravdu velmi jednoduchý, jistě jste někde v médiích četli o panu Průšovi a jeho loňských cestách po Evropě(doporučuji vyhledat). Létat se dá opravdu kamkoliv, dnes můžete s ULLa navštívit jakékoliv místo na zeměkouli. :) Mimo EU je to složitější s řadou povolení, nicméně i tyto překážky lze překonat.

A co byste na závěr vzkázal případným zájemcům?

Létání mohu doporučit všem milovníkům sportu, cestování a dobrodružství. Přesvědčte se, že létání je to, co byste chtěli dělat. A přijďte si vyzkoušet zkušební let, protože na splnění snu není nikdy pozdě. 

alt
Nahoru