Reakce České Lípy na informaci o zvažované stávce řidičů MHD

Verze pro tisk |

Hrozbu stávky řidičů českolipské městské hromadné dopravy, která poprvé zazněla ve čtvrtek 22. 6. z podvečerního zpravodajství TV Nova z úst zástupce odborové organizace řidičů zaměstnaných v tomto českolipském středisku firmy BusLine, považuji za vydírání, kde slouží cestující, pro něž službu město Česká Lípa financuje, jako rukojmí. Už by to nebyla stávka za navýšení mezd, ale řidiči by ji zneužili k jiným osobním či politickým cílům a k této domněnce mám několik zásadních důvodů.


1) Jak zaznělo v úvodní části reportáže - Zastupitelstva města Česká Lípa rozhodlo, že město pro rok 2017 navyšuje cenu dopravního výkonu provozu Městské hromadné dopravy Česká Lípa o 3,25 Kč na jeden kilometr. Radnice tím vyšla vstříc vládnímu nařízení, jehož cílem je umožnit dopravcům zvýšit mzdy řidičům. V případě MHD Česká lípa to je umožnit toto navýšení řidičům firmy BusLine v jejím českolipském středisku, které veřejnou dopravu pro město zajišťuje. 

2) Příplatek, jehož celková výše je odhadována na 3,6 milionů korun (podle skutečně odjetých kilometrů), bude provozovateli MHD, firmě BusLine, vyplacen na základě smluvního dodatku, kde se dopravce městu zavazuje, že prostředky plně využije k vyplacení mezd zaměstnancům střediska Česká Lípa dle příslušného vládního nařízení. Součástí dodatku jsou rovněž jasně nastavené kontrolní mechanizmy, takže je zcela nemožné, aby finance posloužily k jiným účelům, jak se v reportáži obával zástupce odborářů. 

3) Partnerem města pro veškerá jednání je dopravce, nikoliv odborová organizace, a proto městu nepřísluší, aby s jejími zástupci řešil mzdovou politiku jejich zaměstnavatele.

4) Propočet samotného příplatku vychází z poměrně složité konstrukce ceny, jakou město za službu hradí, a proto není zřejmé, jak zástupce odborové organizace dospěl k závěru, že by město na platy řidičů soukromého dopravce mělo z veřejné kasy vyplatit o milion více. 

5) Podle informací od dopravce průměrná měsíční mzda řidiče MHD Česká Lípa činila v měsících leden a únor 24 850 Kč a v měsících březen až květen 28 600 Kč. Z uvedených skutečností je zřejmé, že město svým povinnostem dostálo. Zmínku o stávce proto považuji za formu nátlaku na jiné cíle.

Věřím, že se již nikdy nebude opakovat situace z dubna, kdy stávkující řidiči ochromili provoz českolipské MHD. Po odvysílání reportáže jsem proto firmu požádala, aby město v dostatečném předstihu informovala, jak v případě stávky zajistí veřejnou dopravu pro naše občany.

Alena Šafránková, místostarostka města Česká Lípa
 

Nahoru